Урок семинар в 6 классе

Дзяржаўная ўстанова адукацыі

"Клясціцкая  дзіцячы сад-сярэдняя школа

імя У.А. Хамчаноўскага Расонскага раёна"

РусскийБеларускiEnglish
Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Главная
Проход по ссылкам навигации

Горячие новости

08.12.2018
Зимняя спартакиада

подробнее...

04.12.2018
Школьная линейка

подробнее...

03.12.2018
Подведены итоги фестиваля "Молодёжь за ЗОЖ"

подробнее...

01.12.2018
Фестиваль "Молодёжь за ЗОЖ"

подробнее...

30.11.2018
Участие в районной спартакиаде

подробнее...

Контактная информация

Адрес: 211463 аг.Клястицы ул. Центральная 60

Телефон: 5-49-98

Адрес электронной почты: klya_sh@vitebsk.by

статистика посещений

Яндекс.Метрика

индекс цитирования

индекс цитирования

 

Урок матэматыкі ў 6 класе

Урок-семінар па тэме“Працэнты”

 

 

Мэты і задачы: замацаваць уменне і навыкі знахадзіць працэнты лікаў і велічынь, перавадзіць працэнт у дзесятковы дроб і наадварот, рашаць задачы на працэнты; развіваць лагічнае мысленне, уважлівасць, навыкі самастойнай і калектыўнай працы, выхоўваць пачуццё любові да Радзімы.

        

Ход уроку

І. Уступнае слова настаўніка:

"Сёння мы праводзім семінарскі занятак па тэме "Працэнты". Нам трэба падагульніць і сістэматызаваць нашы веды па вывучанай тэме. Да гэтага ўроку вы ўсё рыхтаваліся, рашалі задачы. Зараз заслухаем вашы паведамленні і абмяркуем іх. Сёння ў семінары ўдзельнічаюць 3 каманды. Прадстаўцеся, калі ласка".

Каманда "Працэнтум"

Мы нічога не прымячалі,

Іпрацэнты вывучалі.

І цяпер мы назаўжды

Ведаем аб іх спаўна.

Каманда "Праміле"

І працэнты, і прамілі

Усё аб іх мы вывучылі

Усе задачы рашыць зможам

І вам зараз дапаможам.

Каманда "Соччы" (сотая частка ліку)

Усё ў працэнтахпрадстаўляем,

Дзелім, множым, адымаем.

Ад усяго працэнт знаходзім,

Усё ў працэнты пераложым.

На нашым занятку будуць прысутнічаць прафесар і яго асістэнт (месца наперадзе займаюць два вучня) - знатакі матэматыкі. Яны будуць сачыць за правільнасцю вашых разважанняў, могуць задаваць вам пытанні і адказваць на вашы. Сёння мы абмяркуем наступныя пытанні.

Пытанні семінара:

  • Для чаго патрэбныя працэнты?
  • Як знайсці працэнт ад ліку?
  • Знаходжанне ліку паяго працэнту.
  • Змена велічыні ў працэнтах.

Перш чым перайсці непасрэдна да абмеркавання гэтых пытанняў, я жадаю задаць вам некалькі пытанняў, каб упэўніцца, што ўсе ўдзельнікі семінара маюць прадстаўленне аб працэнтах, правесці свайго роду размінку. А так як наша школа з краязнаўчым накірункам, то і заданні будуць звязаны з роднымі мясцінамі.

Задача 1. У 6 класе Клясціцкай школы навучаецца 15 чалавек. Зіх дзяўчынкі складаюць 60%. Колькі дзяўчынак у класе? ( 9 дзяўчынак)

Задача 2. У бібліятэцы Клясціцкай школы падручнікаў 4125, што складае 52,7% ад усёй наяўнай там літаратуры. Колькі ўсяго кніг у бібліятэцы?(7827 кн)

Задача 3. На заняткі ў Клясціцкую школу школьныя аўтобусы падвозяць дзяцей з в.Галоўчыцы (16 чалавек), в.Юхавічы (10), в.Кавалі (12), в. Марачкова (12). Усяго ў школе навучаецца 128 дзяцей. Колькі працэнтаў складаюць дзеці, якія жывуць у агр.Клясціцы? (60%)

Малайчыны! А зараз пераходзім да пытанняў семінара.

Вядучая (асістэнт прафесара)

Пытанне 1: Для чаго патрэбныя адсоткі?

Паглядзіце, вам знаёмая такая карціна? (Сцэнка. Сядзіць вучаніца, уздыхае, гартае падручнік матэматыкі, размаўляе: "Так, што там нам задалі па матэматыцы? Задача. Першы лік складае 80% ад другога. Колькі працэнтаў складае другі лік ад першага? Ну, трэба ж яшчэ нейкія працэнты прыдумалі... Мала ім дробаў розных, і звычайных, і незвычайных, і канчатковых, і бясконцых, і перыядычных, і неперыядычных, і правільных, і няправільных... Галаву згорнеш з гэтай матэматыкай! Зараз яшчэ і працэнты вучыць? Хто іх толькі прыдумаў! Хто, навошта, калі? Пэўна каму - то няма чаго было рабіць? (чытае) "ПрацэнтАдсотак - сотая частка ліку". Працэнт паказвае, ...працэнт паказвае... Не, сіл маіх больш няма вучыць гэта. Навошта?

Вядучая: Знаёмая вам карціна? А паміж тым, адсотак вельмі важнае і патрэбнае паняцце.

Разуменне працэнтаў і ўменне рабіцьпрацэнтныя разлікі неабходныя для кожнага чалавека. Прыкладнае значэнне гэтай тэмы вельмі вялікае і закранае фінансавую, эканамічную, дэмаграфічную і іншыя сферы нашага жыцця. Вывучэнне працэнта прадыктавана самім жыццём. Уменне выконваць працэнтныя вылічэнні і разлікі неабходна кожнаму чалавеку, бо з працэнтамі мы сутыкаемся ў паўсядзённым жыцці.

Слова "працэнт" у пераводзе з лацінскага pro centum азначае "за сотню" або "са ста". Працэнтамі вельмі зручна карыстацца на практыцы, бо яны выяўляюць цэлыя часткі лікаў у адных і тых жа сотых долях. Знак "%" адбываецца, як мяркуюць, ад італьянскага слова cento(сто), якое ў працэнтных разліках часта пісалася скарочана cto. Існуе і іншая версія ўзнікнення гэтага знака. Мяркуецца, што гэты знак адбыўся ў выніку недарэчнай памылкі друку, зробленай наборшчыкам. У 1685 годзе ў Парыжы была апублікаваная кніга - кіраўніцтва па камерцыйнай арыфметыцы, дзе памыліўшыся наборшчык замест cto увёў %.

Упершыню апублікаваў табліцы для разліку працэнтаў у 1584 годзе Сымон Стэвін - інжынер з горада Бругге (Нідэрланды).

Адсоткі ўжываліся толькі ў гандлёвых і грашовых справах. Затым вобласць іх ужывання пашырэла, працэнты сустракаюцца ў гаспадарчых і фінансавых разліках, статыстыцы, навуцы і тэхніцы. Цяпер працэнт - гэта прыватны выгляд дзесятковых дробаў, сотая доля цэлага (узятага за адзінку).

Пытанне 2: Як знайсці працэнт ад ліку?

(Даклад каманды "Працэнтум")

Удзельнік: каб знайсці працэнт ад ліку трэба:

  1. выразіць працэнт звычайным або дзесятковым дробам;
  2. памножыць дадзены лік на гэты дроб.

Напрыклад, знойдзем18% от 20:

18%=0,18, 20•0,18=3,6

Знойдзем 4% ад 8:

4%=0,04, 8:0,04=0,32.

Удзельнік: магчымаі так 8:100·4=0,32.

Вусна лёгка знахадзіць 50%, 10%, 33(1:3)% ад ліку, памятай, што 50% - палова, 10% - 0,1(дзесятаая) частка, 33(1:3)% - трццяя частка ліку.

Знайсці 50%,10%,33(1:3)% ад 12:

Адказы вучняў - 6;1,2;4.

Удзельнік: адкажыце на маё пытанне

1. Зафатбуйце 75% плошчы 1- й фігуры. Якакая частказасталась незафарбаванай?

  1. Зафрабуйце 80% плошчы 2 - й фігуры. Якая частказасталась незафарбаванай?

Вядучая: У каго ёсть пытанні, заўвагіабо дапаўненні?

Прафесар: - Вы ўсе гаварылі правільна, але прыклады для вуснага рахунку ўзялі лёгкія. Вось вам пытанне: "Як вусна знайсці 12% ад 25?" ёсць адна ўласцівасць, якая аблегчыць падлік.

Удзельнік: Я ведаю, аб якой уласцівасці вы гаворыце, і раскажу аб ёй:

Няхай мы знаходзім а % ад b, тады b/100·а=a·b/100

Зараз знойдзем b% ад a: a/100·b =a ·b/100

Вынікі аднолькавыя. Значыць, замест таго каб знаходзіць 12% ад 25, можна знайсці 25% ад 12, т. е. чацвёртую частку ад 12, гэта будзе 3.

Па гэтай уласцівасці знайдзіце:

18% ад 50, т.е.50% ад 18, 18:2=9.

15% ад 20, т.е. 20% ад 15, 15:5=9.

Прафесар: Правільна!!! А можна адразу знаходзіць здабытак ab і дзяліць яго на 100, т.е. ab/100.

         Напрыклад:

14% ад 5, т.е. 14•5/ 100=70/100=7.

8% ад 125, т.е. 125•8/ 100=1000/100=10

Вельмі зручна!!!Запомніце гэтую ўласцівасць!

Вядучая: Зараз пераходзім да рашэння задач. Пры рашэнні задач на знаходжанне працэнта ад дадзенага ліку трэба быць уважлівым ад якога ліку знаходзіцьпрацэнт. Гэта вельмі важна.

Удзельнік: у якасці прыклада хачу прывесці наступную задачу. У 6 класе 15 вучняў, усе навучэнцы наведваюць факультатыўныя заняткі:

  • "Матэматыка пасля ўрокаў" - 6 чалавек ;
  • "Погружаемся в интересный мир образования правописания слов " - 8 ч.
  • " Беларускія землі ад старажытнасці да сярэдзіны 13 у." - 5 чалавек ;
  • " Вывучаем беларускі правапіс" - 4 чалавека ;
  • " Раслінаводства" - 8 чалавек ;
  • " Асновы энергаэфектыўнасці" - 5 чалавек .

Колькі працэнтаў складаюць вучні кожнага факультатыву ад вучняў усяго класа?

Удзельнік: задача 2. Вучні 6 класа наведываюць гурткі, спартыўныя секцыі, музычную школу:

  • Гурток "Верасок" - 2 вучня ;
  • Гурток "Рукадзельніца" - 6 вучняў;
  • Гурток "Юны выратавальнік" - 6 вучняў;
  • музычная школа - 3 вучаніцы ;
  • спартыўыя секцыі - 13 вучняў .

Колькі працэнтаў складаюць вучні кожнага гуртка ад вучняў усяго класа?

Прафесар: Па гэтай тэме я жадаю прапанаваць вам такую задачу.

У ДУА «Клясціцкая дзіцячы сад-сярэдняя школа імяУ.А.Хамчаноўскага Расонскага раёна» у 2011-2012 навуч. годзенавучаецца 128 чалавек, з іх у :

1 класе – 7 вучняў; 2 класе – 13 в.; 3 класе – 5 в; 4 кл. – 4 вуч.; 5 кл.– 13 вуч.;

   6 кл.– 15 вуч.; 7 кл. – 15 вуч.; 8 кл. – 21 вуч. ; 9 кл. – 13 вуч.;10 кл. – 13 вуч.;

   11 кл. – 9 вуч. Вылічыце працэнтную адносіну вучняў кожнага класа ад вучняў усёй школы.

         Вядучая: Калі няма пытанняў, пераходзім да наступнага.

Пытанне 3: Знаходжанне ліку па яго працэнту.

(Дакладчык каманды "Праміле")

Удзельнік: каб знайсці лік па яго працэнту, можна:

1) выразіць працэнты звычайным дробам;

2) падзяліць дадзены лік на гэты дроб.

Напрыклад, знайсці

1) лік 4% якога роўныя 8: 4%=0,04 8:0,04=800:4=200

2) лік 12% якога 3,6: 12%=0,12 ,3,6:0,12=360:12=30.

Удзельнік: Так, але можна і інакш (выйсці на 1% ).

а) 8:4=2 (на 1%) , 2·100=200.

Удзельнік: б) вусна лёгка знайсці 25 лік 25% якога, 20% якога вядомыя, т.к. 25% -чвэрць ліку, а 20% - пятая частка ліку.

Знайдзіце лік 25% , 20%, 33 %, якога роўная 12. Адказ 48, 60, 36.

Удзельнік: я жадаю прывесці прыклад з прадметамі.

У мяне ў руках

а) 6 сшыткаў, гэта 10% усіх. Колькі ўсяго сшыткаў? (адказ 60 сшыткаў).

бы) 2 сшыткі, гэта 75% усіх. Колькі ўсяго сшыткаў? (адказ 12 сшыткаў).

Вядучая: Дзякуй! Пераходзім да рашэння цікавых задач па гэтай тэме.

Удзельнік:НатэрыторыіКлясціцкага савета налічваецца 20 населеных пунктаў, дзецей і падлеткаў пражывае 184 чалавека , што складае 12% ад усяго насельніцтва сельсавета. Колькі ўсяго людзей пражывае на тэрыторыі сельсавета?

Удзельнік: а вось другая задача. У дзесятку самых буйна населеных пунктаў уваходзіць в.Клясціцы, дзе пражывает 802 человека, што складае 52% ад насельніцтва ўсяго сельсавета. Колькі ўсяго людзей жывець на тэрыторыі савета?

Пытанне 4: Змяненне велічыні ў працэнтах.

(Дакладчык каманды Сочы (сотая частка ліку)).

Удзельнік: Каб пазнаць, на колькі працэнтаў павялічылася або паменшылася дадзеная велічыня, неабходна

1) Знайсці на колькі адзінак павялічылася або паменшылася гэтая велічыня

2) Колькі працэнтаў складае атрыманая рознасць ад першапачатковага значэння велічыні.

Напрыклад, знайсці змяненне велічыні ў працэнтах, калі яна змянілася

а) ад 40 да48       б) ад 3 да 3,6      в) ад 200 да 50

48-40 = 8   3,6-3 = 0,6 200-50=150

8/40=1/5=0,2=20%                0,6/3=6/3=0,2=20% 150/200=3/4=0,75=75%

павялічылась на 20% павялічылась на 20%     павялічылась на 75%

Удзельнік: Задача. У 2010-2011 навуч.годзе ў школе навучалася 146 вучняў, у 2011-2012 навуч.годзе - 128. На колькі працэнтаў знізілась колькасць вучняў у школе. (на 12%)

Удзельнік: Задача.У в.Клясціцы пражывае 802 чалавека: дзеці і падлеткі складаюць 105 чалавек; працаздольнае насельніцтва - 514 чалавек ;пенсійнага ўзросту - 183 чалавека . Параўнайце на колькі працэнтаў пражывае дзяцей менш, чым пенсіянераў, на колькі працэнтаў пражывае працоўных людзей больш, чым дзяцей.

І І. Вынік. Такім чынам, мы абмеркавалі ўсе пытанні семінара. Падводзячы вынік, мы бачым, што ўжо ў шостым класе мы ведаем шматаб працэнтах. І працэнт вельмі важнае і патрэбнае паняцце, якое часта сустракаецца ў навакольным жыцці.

Усе вучні, якія выступалі з паведамленнямі на семінары, атрымоўваюць адзнаку "10", астатнія здаюць сшыткі з рашэннем задач і таксама атрымаюць адзнакі.

Дзякуй за ўрок!